Svar: Mad og nedsat appetit - 10 mdr.
9. februar 2017
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine tanker - og jeres dagsplan :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og det første jeg tænker er, at start i vuggestue, sygdom og tandfrembrud naturligt vil spille ind på appetitten. Og selvom du ikke tidligere har oplevet, at sygdom har påvirket hans appetit så meget, så er han ældre nu, der sker rigtig meget nyt i hans liv, overskuddet er ikke det samme lige nu - og det er helt naturligt, hvis han derfor ikke spiser så meget.
Men, når det er sagt, så kan jeg også se, at du ammer ham rigtig meget og faktisk for meget - og især, når han nu er startet i vuggestue, så er det faktisk ret vigtigt, at han kan sove uden at få brystet. Det er rigtig synd for ham og også synd for personalet, der skal putte ham, hvis han er vant til at få bryst for at kunne sove. Det vil gøre det sværere for ham at sove, når han er i vuggestuen, og det er netop vigtigt, at han får sin søvn. Søvnen er vigtig for at han har overskud til at møde dagen, men den f.eks. er også vigtig for styrkelse af han immunforsvar, så han bliver mere modstandsdygtig overfor alle de nye vira han møder i dagligdagen...
Han bør ammes 2 gange dagligt med den alder han har, og jeg vil anbefale, at du ammer ham aften og sen aften (eller en gang om natten). Om dagen skal han som udgangspunkt ikke længere ammes, men da jeg ved fra dine tidligere breve, at han lige nu er ked af det om eftermiddagen, når du henter ham fra vuggestuen, så er det okay, hvis du vælger at amme ham der - det kan være en rar måde at komme hjem på og lande derhjemme igen...
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen 6.30-7: Boghvedegrød, havregrød eller lignende, vand af kop.
Puttes til første lur ca kl 8 - men skal ikke ammes først. Kan tilbydes vand af kop før han puttes, så han stadig får lidt at drikke.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.
Frokost 11: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg eller lignende. Må også meget gerne få varm mad til frokost Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl 12 - og skal ikke ammes først. Han kan tilbydes ½ banan og lidt vand, før han bliver puttet, hvis du skønner, at han har behov for noget.
Eftermiddag 14.30-15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Hentes fra vuggestue og må hjemme lige nu gerne blive ammet om eftermiddagen og har måske brug for en lille ekstra lur - det er helt okay lige nu:)
Før aftensmad 17: Tilbydes lidt grønt at sidde og gumle på selv, vand af kop. Og imens laver du aftensmaden klar
Aften 18: Almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker men også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød ca 19.15, får herefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23 ELLER når han vågner af sig selv kl 02: Ammes og sover videre og skal ikke have yderligere bryst...
Jeg tænker, at hvis du får skåret amningerne ned, så vil han naturligt have mere plads i maven til rigtig mad. Hvis du ammer ham 2 gange i døgnet enten kl 19.30 og 23 eller kl 19.30 og 02, så får han sit behov for mælk fint dækket via dig. Og ammer du ham så en ekstra gang om eftermiddagen, for at hjælpe ham igennem dagen lige nu, hvor han er igang med at vænne sig til institutionslivet og de to forskellige verdener, så er det også helt okay - men mere bør han ikke ammes, hvis han skal have plads til mere rigtig mad i maven.
Derudover tænker jeg, at du ikke skal fokusere så meget på mængden, men mere rutinerne og rytmen, samt at lidt er bedre end ingenting :) Hellere at han spiser små hyppige måltider end få og store måltider....
Og så kunne det godt lyde som om, at han har ondt for tænder... måske skulle du prøve med nogle gummedråber og se om det kunne hjælpe ham lidt :)
Rigtig meget held og lykke fortsat - og rigtig god weekend, når I når så langt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske